Zakelijke informatie online

Boot kopen? Houd hier dan rekening mee!

De neus statig in de wind, de motor vervaarlijk grommend tegen de golven die de boeg aanvallen. Ze kunnen hem niet stoppen. Ook de brandende zon, die vanuit de helblauwe hemel zijn stralen als kometen doet neerdalen op het bovendek moet zich gewonnen geven aan het monster dat vastberaden is zowel zon als zee te verslaan. De snelheid wordt verder opgevoerd. Glijden verandert in stuiteren en heel even lijkt het alsof de golven hem uit zijn evenwicht kunnen brengen. Heel even. Maar dan wordt gauw duidelijk dat hij zich van de grillen van de natuur niets aantrekt.

Zie je jezelf al het ruime sop kiezen? De golven bedwingen op je eigen oersterke en razendsnelle boot? De wind door je haren en de zon op je huid, weg van de bewoonde wereld? Even helemaal afgezonderd, in volledige vrijheid? Dan is het hoog tijd om eens te overwegen of je niet zelf een boot zou moeten kopen! Maar houd dan wel rekening met de volgende zaken.

Boten zijn duur wanneer je ze niet gebruikt

In de eerste plaats is het bezitten van een boot prijzig. Ik zeg bewust ‘bezitten’ in plaats van kopen, want in aanschaf hoeft een boot helemaal niet duur te zijn. Een goede scheepsmakelaar die de markt kent, kan je ongetwijfeld voor een schappelijke prijs aan een leuke boot helpen. Maar dan komen de kosten pas.

Een boot moet immers een ligplaats hebben, waar deze zowel ‘s zomers als ‘s winters kan verblijven. Als je niet toevallig een woning hebt aan het water, zul je dus op zoek moeten naar een haven. En de kosten van zo’n ligplaats kunnen behoorlijk in de papieren lopen. Hetzelfde geldt voor het onderhoud, zeker wanneer je een oude boot koopt waar moeilijk onderdelen voor te krijgen zijn én je het onderhoud niet zelf verricht, maar moet laten doen. Bedenk dus vooraf goed wat de bijkomende kosten zijn wanneer je eenmaal een boot bezit en vraag jezelf af of die het je waard zijn.

Je hebt een vaarbewijs nodig

Wanneer je wilt gaan varen op een motorboot die harder kan dan 20 kilometer per uur, ben je verplicht een vaarbewijs te hebben. Het vreemde is dat je hiervoor geen praktijkexamen hoeft te doen. Aan een vaarbewijs ligt alleen een theorie-examen ten grondslag. Dit is vergelijkbaar met het theorie-examen voor een autorijbewijs en bestaat uit 40 meerkeuzevragen over wettelijke bepalingen, veiligheidsmaatregelen, betonning, meteorologie en manoeuvreren met een boot. Vanaf 18 jaar is het mogelijk dit examen af te leggen.

Overigens zijn er twee vaarbewijzen, namelijk Vaarbewijs 1 en Vaarbewijs 2. Vaarbewijs 1 is enkel geldig op rivieren en kleine wateren. Wil je ook op bijvoorbeeld het IJsselmeer of de Waddenzee mogen varen, dan heb je ook Vaarbewijs 2 nodig. In dat geval zul je tweemaal een examen moeten afleggen, want zonder Vaarbewijs 1 kun je Vaarbewijs 2 niet halen.

Nooit alleen gaan kijken

Heb je eenmaal een boot op het oog, dan zul je op een bepaald moment een afspraak gaan maken om de boot te bekijken. De gouden regel is om dit nooit alleen te doen, maar altijd iemand mee te nemen die er verstand van heeft. Zo verklein je de kans om verborgen gebreken over het hoofd te zien. Ben je overtuigd, dan is het bovendien sterk aan te raden om een professionele aankoopkeuring te laten uitvoeren.

Dit zijn natuurlijk slechts enkele tips om goed beslagen ten ijs te komen wanneer je een boot wilt kopen. Wil je meer weten? Vraag het dan gewoon eens aan een scheepsmakelaar bij jou in de buurt!

Je zou ook graag

Laat een antwoord achter