haarlemmermeerlijnen.nl

Zakelijke informatie online

Het belang van goede content voor Google

2 min gelezen

Als je een eigen website hebt en graag meer bezoekers wilt trekken via Google, is het super belangrijk om voor kwalitatief goede content te zorgen. Aan de hand van deze content beslist Google namelijk op welke positie jouw website in (relevante) zoekopdrachten verschijnt. Je zult deze content dus moeten optimaliseren voor Google (en zoekmachines in het algemeen), en dat is moeilijker dan je denkt. In dit artikel lees je waarom dat belangrijk is, en geven we je gelijk enkele tips over hoe je dat kunt doen.

Content creatie voor Google

Als je wilt dat jouw website hoog in de zoekresultaten van Google staat is het zaak dat je Google precies vertelt wat je te te bieden hebt. Daarom zullen websites waar amper tekst op staat doorgaans niet eens zichtbaar zijn, Google heeft namelijk geen idee wat er te vinden valt. Je moet dus duidelijke teksten voor je website schrijven, waarin je precies de juiste zoektermen verwerkt. Dit moeten zoektermen zijn die betrekking hebben op wat jij te bieden hebt, maar ze moeten tevens een hoog genoeg zoekvolume hebben. Als niemand op deze termen zoekt, heeft het namelijk geen zin dat jij ze bij de content creatie verwerkt.

Waarom is de juiste zoekwoorddichtheid zo belangrijk?

Voor elke pagina op je website kies je één zoekterm, op basis waarvan je de tekst gaat schrijven. Het is belangrijk dat je deze zoekterm voldoende in de tekst verwerkt, anders weten zoekmachines nog steeds niet wat je te bieden hebt, maar het mag ook weer niet teveel zijn. Dit wordt ook wel ‘keyword stuffing’ genoemd, en wordt doorgaans juist afgestraft met een lagere ranking. Google weet namelijk donders goed dat teksten die bol staan van de zoektermen doorgaans niet erg prettig te lezen zijn, en ook gebruiksvriendelijkheid van je website is erg belangrijk voor een goede ranking. Daarom wordt aangeraden een zoekwoorddicht tussen de 1,5% en 2% aan te houden, dan zit je doorgaans wel goed.

Word gevonden door het juiste publiek

Met sterke content op je website (geschreven op basis van een zoekwoordenonderzoek) wordt je in feite niet alleen vaker gevonden in Google, maar val je vooral op bij de juiste mensen. Doordat je focust op hele specifieke zoektermen zal je namelijk in zoekopdrachten met deze termen verschijnen. Op deze manier kun je dus inspelen op het zoekgedrag van jouw (potentiële) klanten, en zo de juiste mensen naar je website trekken. Goede content voor Google focust dus niet puur om het trekken van meer bezoekers, maar ook op het trekken van de juiste bezoekers, die je gemakkelijk converteert tot klant. Content creatie is op zich niet heel moeilijk, maar je moet wel gevoel voor taal hebben en weten hoe je de uitkomst van een zoekwoordenonderzoek moet interpreteren. Een markeer of online marketing bureau kan je daarbij helpen.