haarlemmermeerlijnen.nl

Zakelijke informatie online

Wat zijn de verschillen tussen SEO- en SEA-marketing?

2 min gelezen
Website laten maken Rotterdam

Er zijn veel termen die worden gebruikt binnen de wereld van online marketing en vindbaarheid. Zo ingewikkeld is het echter niet en wordt er in principe steeds weer gesproken over twee groepen: SEO en SEA. De eerste, Search Engine Optimization maakt gebruik van het zoekgedrag van de doorsnee internetgebruiker en wordt er op ingespeeld. Het vraagt wel om een vrij intensieve aanpak omdat er steeds sprake is van veranderingen die aangegrepen moeten worden. Bij de digital marketing trends training wordt er ook uitgebreid op ingegaan.

Geen extra kosten aan verbonden

Bij SEO-marketing zijn er geen kosten verbonden die gemaakt worden door advertenties te plaatsen op de zoekmachine. Er moet dus wel een duidelijke marketingstrategie aan verbonden zijn. Bij een digital marketing trends agency wordt er daarom samengewerkt met partners die zich ook hebben gespecialiseerd in SEO-marketing. Het wordt ook niet eenvoudig gemaakt door de zoekmachines omdat het lang niet altijd mogelijk is om te achterhalen via welke zoektermen bezoekers terecht komen bij een bepaalde site. Het kost daarom ook relatief veel tijd (een paar weken tot zelfs maanden) voor het zoekgedrag duidelijk is en erop kan worden ingespeeld. Ondanks deze uitdagingen biedt SEO-marketing een duurzamer resultaat en biedt het een oplossing voor zij die over een beperkt budget beschikken.

Bij SEA gaat het wat anders aan toe

Betaald adverteren is wat er achter SEA-marketing schuilt. Deze advertenties verschijnen gelijk bovenaan de lijst van resultaten nadat een bepaalde zoekopdracht is ingetoetst. Er is dus geen lang traject voor nodig en heeft het allemaal te maken met het beschikbaar budget om voor zo een advertentie te betalen. Het nadeel is er wel dat de prijs van zo een advertentie flink omhoog kan schieten wanneer grote bedrijven besluiten om te adverteren. De digital marketing trends cijfers laten in de praktijk geen groot zien tussen de twee bovengenoemde soorten marketing. Het is belangrijk om dus te stappen naar een marketing bureau die naast een ruime ervaring, ook de ontwikkelingen op de markt blijft volgen.